Goed voorbeeld: acute zorg
Uit de praktijk:
Jeanet Bos is verpleegkundige in de wijk (regio Veluwe) en biedt o.a. zorg aan de familie Jansen*:
‘Meneer Jansen is al lange tijd klant bij Icare en krijgt vier keer per dag zorg van ons. Hij heeft in het verleden enkele beroertes en een hartinfarct gehad. Daardoor is hij lichamelijk zwak en laat zijn korte termijngeheugen hem in de steek. Hij ligt veel op bed, zit in de stoel, leest de krant, kijkt televisie of slaapt wat. Maar bij alles wat hij doet heeft hij ondersteuning nodig. Zijn vrouw is flink en helpt waar nodig, ook al heeft ze vaak hevige rugpijn.
Het is zondagmiddag als haar rugklachten ineens zo heftig worden dat ze bijna niets meer kan. De hulp aan haar man en het huishouden worden haar teveel. Ik moet op zoek naar een oplossing om ze te helpen in deze vervelende situatie en denk aan de ‘bijdehand gids’ van Icare Ledenvereniging. Daarin staat het totale aanbod, waaronder ‘acute zorg’. De familie Jansen is lid van de ledenvereniging en kan hier (gratis) gebruik van maken.
Via de zorgcentrale vraag ik die middag nog acute zorg aan. Maandagochtend bel ik direct met Icare Ledenvereniging. Omdat de zorgcentrale met de ledenvereniging gebeld heeft, zijn ze al op de hoogte. Wat fijn! Ik licht de situatie kort toe en laat de gegevens van het echtpaar achter. Icare Ledenvereniging regelt de rest. Zij nemen contact op met mevrouw Jansen om afspraken te maken over de in te zetten hulp. Het mooie hieraan is dat de in te zetten uren en op welk deel van de dag dat gebeurt, altijd in overleg gaat met de zorgvrager.
De volgende dag krijgt de familie Jansen al huishoudelijke ondersteuning. De hulpverlener kookt en doet, naast de dagelijkse huishoudelijke taken, allerlei achterstallige klusjes. Icare VenV geeft de reguliere zorg. Zo kan mevrouw Jansen even op adem komen en herstellen van haar rugklachten.
Het is fijn en rustgevend wanneer er in dringende situaties direct hulp achter de hand is, zoals acute zorg via Icare Ledenvereniging. De hulp is van korte duur, maar je hebt voldoende tijd na te denken over structurele oplossingen. Belangrijk is dat de klant of, zoals in dit geval, de mantelzorger goed wordt geholpen en ontlast wordt van haar dagelijkse zorgtaken.‘
Acute zorg
In een crisissituatie kunnen leden dag en nacht een beroep doen op acute zorg. De zorgcentrale bekijkt of het om een crisissituatie gaat. De zorg wordt binnen 48 uur geregeld. Acute zorg kan bestaan uit verpleging en verzorging in combinatie met hulp bij het huishouden. Indien nodig kan er een oppas geregeld worden voor de kinderen of aanwezigheid bij een demente oudere. Acute zorg wordt maximaal 1 keer per 12 maanden (bij dezelfde diagnose), 30 uur gegeven. Verdeeld over een maximum van vijf aaneengesloten etmalen. Minimaal 3 en maximaal 6 uur per etmaal.
Wil je meer weten over acute zorg? Of over andere producten en diensten van Icare Ledenvereniging? Neem dan contact op met de accountmanager in jouw regio, klik hier voor haar gegevens of bel met het servicecenter van de ledenvereniging via 0900 41 42 434 (€ 0,20 per gesprek)
* om privacyredenen is dit niet de echte naam van de klant