zoeken
Lettertype: A A A

DigIcare <zet hier je rayon naam>

Mei 2015

Beste collega's,

[schrijf hier het voorwoord/de inleiding]

Mantelzorgondersteuning in Drenthe

LET OP: DIT GELDT ALLEEN VOOR DE EDITIES DRENTHE, RAYONS BUITEN DRENTHE DIT BERICHT DUS NIET PLAATSEN.
De ledenvereniging neemt graag de zorg uit handen

 

Mantelzorgers besteden veel tijd en energie aan de zorg van hun partner, familielid of kennis. Vaak is dat zo gegroeid of is het ze gewoon overkomen. Mantelzorgers hebben natuurlijk ook een eigen leven, maar vaak komt dat op de tweede plaats. De ledenvereniging vindt het belangrijk dat mantelzorgers ontlast worden en start daarom vanaf 1 april in Drenthe met een proef ‘mantelzorgondersteuning’.

 

Wat doet de mantelzorgondersteuner?
Mantelzorgondersteuners kunnen de zorg, tijdelijk, overnemen en bieden hulp in verschillende situaties, zoals:

  • Meegaan naar de supermarkt, de apotheek, het ziekenhuis of een activiteitenmiddag;
  • Samen wandelen of iets ondernemen;
  • Eten klaarmaken en helpen bij het eten of zorgen dat iemand eet;
  • Oppassen, bijvoorbeeld in geval van dementie of wanneer iemand slecht ter been is;
  • Of zorgen voor huisdieren.

De mantelzorgondersteuners voeren geen professionele zorghandelingen uit.

 

Wie kan gebruikmaken van mantelzorgondersteuning?
Mantelzorgondersteuning kan voor langere tijd of tijdelijk ingezet worden en is er voor iedereen die bijvoorbeeld:

  • Een adempauze nodig heeft;
  • Zelf even geen tijd heeft;
  • Meer balans wil tussen de zorg en het werk;
  • Zelf wil zorgen, maar thuis ondersteuning nodig heeft;
  • Of meer balans wil tussen de zorg en privé.

Ledenvoordeel
Leden van de ledenvereniging kunnen voor een zeer voordelig tarief gebruikmaken van mantelzorgondersteuning. De kosten zijn € 13,50 per uur (8.00-18.00 uur) en in de avond en nacht € 19,50 (18.00-8.00 uur). Wie tijdelijk ondersteuning wil (vanaf 2 uur) betaalt hetzelfde tarief en € 12,50 administratiekosten per keer. De persoon die ondersteuning nodig heeft woont in Drenthe.

 

Interesse?
Heb je interesse in mantelzorgondersteuning? Of heb jij een klant, familielid of vriend die ondersteuning kan gebruiken? Wijs hen dan op de mogelijkheden, de ledenvereniging helpt graag.

 

Folder bestellen
In de folder mantelzorgondersteuning staat duidelijk vermeld wat het inhoudt en hoe het aangevraagd kan worden. Lees meer op intranet, klik hier. Wil je één of meerdere folders bestellen? Klik dan hier.

 

Intranet: belangrijke bron van informatie

Ons intranet wordt alsmaar belangrijker. Steeds meer informatie die je voor je dagelijks werk nodig hebt, komt uitsluitend op intranet. Of het nu gaat om het laatste nieuws, actuele protocollen, werkinstructies of (nieuwe) regelgeving rondom de zorg. Naast informatie die je nodig hebt voor je dagelijks werk kun je vanuit het intranet tevens gemakkelijk digitaal declareren en is het de toegangspoort tot het digitale Icare leerportaal.

Wat is het intranet?

Je vindt het intranet via https://intranet.espria.nl. Het intranet is bedoeld om informatie snel en gemakkelijk met elkaar te kunnen delen.

Het intranet een interne website waar je:

  •  Collega’s en informatie kunt vinden
  • Kennis en meningen delen
  •  Kopen en verkopen

 

Hoe kom ik op het intranet?
Iedereen heeft in september vorig jaar of april dit jaar een brief ontvangen met een eigen inlog. Heb je niets ontvangen of ben je de gegevens kwijt? Jouw leidinggevende kan een nieuwe inlog voor jou aanvragen bij ICT.
 

Wat voor informatie vind ik op het intranet?
Je vindt hier informatie die je:

  • nodig hebt voor je dagelijks werk: denk aan protocollen en zorgmapformulieren
  • regelmatig nodig hebt: denk aan het digitaal leerportaal of informatie over hulpmiddelen
  • kunt gebruiken bij bijvoorbeeld een HKZ toetsing, een sollicitatiegesprek of het organiseren van een open dag

Als je inlogt en je klikt op Icare V&V in het linkermenu, dan kom je op een pagina met verschillende blokjes. Onder het blokje Zorg (klik op startpagina) vind je informatie die je nodig hebt bij de zorgverlening. Denk aan protocollen en informatie over de zorgmap, maar ook informatie over hulpmiddelen, specialistische zorg, pg zorg en over de intramurale locaties.
 

Hoe vind ik collega’s op het intranet?
Als je voor het eerst inlogt op het intranet, moet je een profiel invullen (net zoals op bijvoorbeeld facebook) met daarop o.a. je contactgegevens en locatie waar je werkt. Collega’s vind je door in de bovenste balk te klikken op Wie is Wie. Vul de naam van de collega in en klik op zoeken. Niet gevonden? Dan kun je bij ‘uitgebreid zoeken’, zoeken op afdeling, locatie of functie.
Hoe wijzig ik die gegevens? Klik op jouw naam achter ‘ingelogd als’ Wil je persoonlijke gegevens in de Wie is Wie wijzigen? Klik rechtsboven in de homepagina op je naam (naast Ingelogd als). Je kunt in het formulier eenvoudig de gewenste aanpassingen maken.

 

Digicare
Doordat alle informatie op het intranet staat, is de Digicare eigenlijk overbodig geworden. In het overleg van de rayonmanagers die communicatie in de portefeuille hebben en de directie is besloten dat de Digicare vanaf september niet meer zal verschijnen. De komende maanden lees je meer over het gebruik van intranet.


Volgende Digicare: abonneren op nieuws

Vernieuwd reglement e-mail- en internetgebruik inclusief richtlijnen sociale media

Afbeelding: bigstock-Hand-Holding-A-Social-Media-D-30332120

Nu ook een speciale flyer beschikbaar met alle do’s & don’ts op een rij

 

E-mail, internet en sociale media: een leven zonder kunnen we ons niet voorstellen! Als medewerker van één van de Espria bedrijfsonderdelen maak jij er vast ook gebruik van. De afdeling compliance van Espria komt nu met een (vernieuwd) reglement e-mail- en internetgebruik inclusief richtlijnen voor het gebruik van sociale media om jou te helpen goed met deze middelen om te gaan.

 

In het uitgebreide reglement e-mail en internetgebruik, lees je hoe Espria verwacht dat haar medewerkers met e-mail en internet omgaan tijdens het werk en ook hoe er eventueel gecontroleerd wordt. Nieuw in dit reglement zijn de richtlijnen voor het gebruik van sociale media. Onder sociale media verstaan we online platformen zoals weblogs, fora en sociale netwerken zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. Misschien vraag jij je ook regelmatig af hoe je als professional goed met deze platformen om kunt gaan en of het is toegestaan deze tijdens het werk te gebruiken. De richtlijnen sociale media bieden je hiervoor handvatten. Er is ook een speciale flyer gemaakt waarop de do’s & don’ts overzichtelijk op een rij staan. Klik hier voor de flyer.

 

Heb je na het lezen van het reglement of de do’s & don’ts nog vragen? Neem dan contact op met je leidingevende.

Landelijke klanttevredenheidsmeting binnenkort van start

Elke dag werken we aan goede zorg en tevreden klanten. In de maanden mei en juni vindt weer het landelijke onderzoek plaats naar de tevredenheid van onze klanten. De zogenaamde CQ-meting. Dit keer is het uitsluitend een extramurale meting. Deze meting bestaat uit vragenlijsten die klanten invullen. Mensen nemen vrijwillig deel en de gegevens worden anoniem behandeld. ARGO BV voert het onderzoek uit. De uitkomsten komen beschikbaar op internet. Onze klanttevredenheid kan dan vergeleken worden met de scores van andere zorgorganisaties.

 

Wat hebben wij aan het onderzoek?
De resultaten helpen ons vooral om onze zorg verder te verbeteren. Daarnaast zijn de uitkomsten bepalend voor de financiële vergoeding die Icare krijgt voor haar zorgverlening. Daarom zijn goede resultaten op de CQ-meting ook zo belangrijk. Er hangt veel af van een bovengemiddelde klanttevredenheid.

 

Goede voorbereiding is het halve werk
Om één en ander goed te laten verlopen, worden een aantal dingen voorbereid. Uit ieder rayon worden 110 klanten steeksproefsgewijs geselecteerd. Zodra bekend is wie dit zijn, worden de betreffende teams hiervan op de hoogte gesteld en krijgen tips over wat ze kunnen doen om ervoor te zorgen dat klanten de vragenlijsten invullen en inzenden. Zo hopen we een hoge response zoveel mogelijk te bevorderen.

 

Vanaf dinsdag 26 mei kunnen de geselecteerde klanten een vragenlijst verwachten.

 

Binnenkort benadert de afdeling Kwaliteit de contactpersonen in elk rayon die meewerken aan de voorbereiding van de meting.

Op 1 mei stopt bellen naar verkorte mobiele nummers

Met ingang van 1 mei 2015 kun je niet langer bellen via verkorte mobiele telefoonnummers. Het opheffen van de verkorte nummers is een gevolg van nieuwe contractafspraken met KPN. Voortaan bel je gratis met al je collega's binnen heel Espria. Het maakt niet uit of je een vast of een mobiel nummer belt. Met het nieuwe contract kan Icare veel geld besparen op abonnements- en belkosten!
  
Bellen via verkorte mobiele nummers gaat stoppen. In de huizen werd hier veel gebruik van gemaakt.
Mobiel belt mobiel verkort:       vervalt
Mobiel belt vast verkort:           vervalt
Vast belt mobiel verkort:          vervalt
Vast belt vast verkort:               blijft
Beantwoorden van een pieperoproep met een mobiel toestel: vervalt
Intern 4 cijferig bellen met vast toestel of Ascom Dect:  blijft

Verkorte mobiele nummers aanpassen
Dit betekent dat je alle verkorte mobiele nummers moet aanpassen. Hiervoor is een omnummerlijst beschikbaar. Gebruik deze om verkorte mobiele nummers van jezelf en je contactpersonen te wijzigen in
-       Je mobiele telefoon
-       Je handtekening in Outlook
-       Je afwezigheidsassistent in Outlook
-       Outlook adressenbestand
-       Eventuele papieren adreslijsten / rolodexen / etc.
Gebruiksaanwijzingen en instructies vind je op het intranet onder Serviceplein/Overzicht ICT/Handleidingen/Einde verkort mobiel nummer >  

De verkorte mobiele nummers die geconfigureerd zijn op de vaste toestellen (opschrift Nortel Networks) zijn door ICT aangepast naar lange nummers. Dit geldt ook voor automatische doorschakelingen.

Je Wie is Wie aanpassen
Vermeld je volledige mobiele nummer in het veld 'mobiel' op je profielpagina in Wie is Wie (als je dat nog niet hebt gedaan).
Let op: Het veld 'verkort mobiel nummer' wordt op 1 mei uit Wie is Wie verwijderd!

Vragen?
Heb je vragen over dit onderwerp, kijk dan eerst op de speciale intranetpagina 'Einde verkorte mobiele nummers' van ICT, of neem contact op met de Servicedesk ICT via de selfservicepagina op het intranet, of telefoon (0522) 27 92 22.

Colofon

Deze nieuwsbrief is een uitgave van Icare V&V rayon <eigen rayon naam> en wordt verspreid onder alle medewerkers uit dit rayon.

 

Redactie: <vul redactieleden in>

Kopij voor de volgende nieuwsbrief dient uiterlijk <datum> binnen te zijn bij de redactie. Dat kan per mail via <vul e-mail in> of via je teamcoach.

Volgende uitgave <datum>