zoeken
Lettertype: A A A

DigIcare <zet hier je rayon naam>

November 2014

Beste collega's,

[schrijf hier het voorwoord/de inleiding]

Eén plek voor alle veranderingen in de zorg

Ben jij al op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de zorg? Of zie je door de bomen het bos niet meer? Ga dan nu naar het intranet en klik op 'veranderingen in de zorg' voor een handige overzicht met alle actuele informatie.


Vanaf begin oktober gaat ook VWS klanten en mantelzorgers informeren over de veranderingen. Dan start een landelijke campagne. We houden jullie uiteraard op de hoogte.
 

Wat vind je op deze pagina?

Actuele ontwikkelingen in Nederland en bij Icare, veranderingen voor wijkverpleegkundigen en alles over zelfmanagement. Deze pagina wordt continue aangepast. Het laatste nieuws vind je ook altijd in het nieuwsoverzicht. Klik hier voor de pagina 'veranderingen in de zorg' >


Hoeverandertmijnzorg.nl
De website www.hoeverandertmijnzorg.nl geeft zo eenvoudig mogelijk uitleg over de overgang van AWBZ naar Wmo, Zorgverzekeringswet, Jeugdwet en Wet langdurige zorg. De site geeft ook antwoord op veelgestelde vragen over de veranderingen in de zorg. In een aantal stappen komt de bezoeker terecht bij de informatie die relevant is voor zijn of haar situatie. Een prima site dus om zelf meer kennis op te doen over de veranderingen, zodat je vragen van klanten beter kunt beantwoorden. En tegelijkertijd ook een goede site om klanten naar door te verwijzen. Klik hier om naar de website te gaan

Veel gestelde vragen (FAQ)
Wij hebben de belangrijkste vragen voor onze klanten verzameld in een FAQ (Frequently Asked Questions) document. Dit document is te vinden op de intranetpagina Veranderingen in de zorg.
Klik hier om naar de pagina te gaan

Worden bepaalde vragen veel gesteld door klanten en staan deze vragen er nog niet tussen? Zet de op de mail naar communicatie@icare.nl. Zo kunnen wij de FAQ aanvullen en up to date houden.

Hoe vertel ik het de klant

De veranderingen in de zorg komen eraan. Op 1 januari 2015 verandert de organisatie van de zorg. Misschien denk je: hoe moet ik aan de klant uitleggen wat er verandert. In dat geval hebben we een folder voor je beschikbaar, die je kunt gebruiken om met je klant over de veranderingen te praten. Er zijn 2 folders: een folder Verpleging en Verzorging en een folder Thuisbegeleiding.

Je kunt deze folder printen om mee te nemen, maar je kunt ook exemplaren bestellen bij communicatie@icare.nl.

Het is mogelijk om je folder ook team-eigen te maken. Op de achterkant van de plaatsen we dan locale informatie. Voorbeelden hiervan kun je zien bij deze folder over Verpleging en Verzorging of bij deze folder over Thuisbegeleiding. Als je van deze mogelijkheid gebruik wilt maken, kun je contact opnemen met communicatie@icare.nl. We zullen dan samen de team-eigen of gemeente-eigen informatie toevoegen.

Afbeelding: Nieuwsbrief_2015cover

[Blog] Wat is gezondheid?

Ben ik gezond? Een vraag om even bij stil te staan. Ik voel mij wel gezond. Ik ben 55 jaar en voel me vitaal. Toch heb ik allerlei kwalen: rug, knieën, bloeddruk….. Ik zal jullie er niet verder mee vermoeien. Ben ik dan wel gezond? Kan ik mijn werk wel doen? Over deze vraag sprak ik met Waldo Falke van Falke &Verbaan. Deze organisatie begeleidt ons rond verzuim. Ziekte overkomt je, verzuim overleg je, is één van de uitgangspunten die we na overleg met hen binnen Icare hebben ingevoerd.

 

Ziekte overkomt je, verzuim overleg je
Wat bedoel ik nou eigenlijk met die zin? Als je kiest om voor Icare te werken, spreken we af hoeveel uur per week je ongeveer werkt en wat we in die tijd van je verwachten. Daar tegenover staat dat je salaris krijgt en een aantal faciliteiten om dat goed te kunnen doen (bijvoorbeeld een telefoon, scholing, etc).

 

Icare moet zich aan die afspraak houden en jij ook. Als je je ziek meldt, verzuim je jouw deel van de afspraak. Natuurlijk is verzuim terecht als je door een arts volledig arbeidsongeschikt wordt verklaard. In alle andere gevallen wil ik binnen Icare uitgaan van de vraag: wat kun je wel? Of wat ga je doen om niet te verzuimen of het verzuim (gedeeltelijk) te beëindigen? Dat klinkt misschien hard, maar kijk maar eens om je heen. Jouw collega’s gaan verschillend om met verzuim. De één verzuimt nooit. De ander frequent. Dat heeft alles te maken met het gedrag van de medewerker, van jou.

 

Icare verzuimvrij
Ik wil eigenlijk dat niemand meer volledig verzuimt. Als je niet kan werken is de vraag aan jou: en nu? Wat kan je wel? Welke keuzes maak jij om weer te gaan werken?

 

Problemen thuis los je niet op door te verzuimen. Problemen met collega’s en je baas ook niet. Dat geldt ook voor een scheve werkprivé balans. Verzuim is niet de oplossing. Minder privé doen, zaken thuis anders regelen of minder gaan werken wel! Zelf regie nemen en niet wachten tot het te laat is.

 

Terug naar gezondheid. Wij gebruiken die term in ons dashboard. Goed bedoeld. Een positieve prikkel is beter dan een negatieve prikkel. Maar als verzuim gaat om gedrag, is gezondheid een verkeerde maat! Ons doel is niet 100% gezondheid, maar 100% verzuimvrij!

 

Ik vraag me daarom af of we ons dashboard moeten veranderen. Niet meer praten over ..% gezondheid maar over ..% verzuimvrij?

 

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening. Stuur jouw reactie naar communicatie@icare.nl. Ik ga graag de dialoog aan.

 

Bert Hogeboom

Afbeelding: IMG_0174b

Proefperiode digitaal leren gestart bij Icare

Onlangs is in Meppel de startbijeenkomst geweest van het project @Leren. Een bijzonder moment voor de afdeling Opleidingen. Achter de schermen is er namelijk al een tijd hard gewerkt aan het realiseren van Edumanager, het digitale leerportaal.

 

Medewerkers uit alle rayons kwamen naar de kick-off bijeenkomst om meer te horen over het project. Zij zijn de eersten die het digitale leerportaal gaan uitproberen. Een tijd lang surfen ze kriskras door het digitale portaal. Ze bekijken hun portfolio en maken e-learning modules. Wat is goed, wat is minder, hoe makkelijk/moeilijk is het, werken de systemen, kan ik inloggen, kan ik mijn scholingshistorie ziien, wat vind ik ervan.

 

In de presentatie werd uitleg gegeven over het digitale leerportaal en over de e-learning modules. Duidelijk werd dat het een andere manier van leren is. Digitaal leren is leren op een zelf te kiezen moment in een zelf te kiezen omgeving. Binnenkort is het voor alle medewerkers van Icare mogelijk om te werken met het Digitale Leerportaal. Houd de berichtgeving hierover in de gaten!

Laaggeletterdheid: wat kun je doen voor klanten?

Link: 4678

In Nederland hebben 1,3 miljoen volwassenen grote moeite met lezen en schrijven. Laaggeletterdheid komt voor in alle lagen van de bevolking. Ook onder ouderen en dus ook onder een deel van onze klanten. Op intranet is een speciale pagina te vinden over laaggeletterdheid: Taal onze Zorg.

Verpleegkundigen en verzorgenden die te maken krijgen met laaggeletterdheid onder klanten of laaggeletterheid bij een klant vermoeden, vinden op deze pagina praktische informatie. De pagina is ingedeeld in verschillende blokken.

Achter het blok ‘Wat je voor je cliënt kunt doen’ staan tips, voorlichtingsmateriaal, handige websites en veel meer. Zo vind je tips voor duidelijke communicatie en eenvoudig schrijven, organisaties die trainingen verzorgen in communicatie met laaggeletterden en materiaal zoals posters en filmpjes.

Klik hier om naar de pagina
‘Wat je voor je cliënt kunt doen’ te gaan.

Handig hulpmiddel: Begrijp je lichaam
Een bijzonder handig hulpmiddel op deze pagina is het online bladerboek ‘Begrijp je lichaam’. Dit boek illustreert het menselijke lichaam aan de hand van eenvoudige afbeeldingen en teksten. Veel voorkomende gezondheidsproblemen bij laaggeletterden worden in dit boek duidelijk uitgelegd. Dit boek is samen met laaggeletterden, huisartsen en praktijkondersteuners ontwikkeld. Zorgverleners kunnen de map gebruiken bij voorlichting aan laaggeletterde cliënten.

Klik hier om het boek ‘Begrijp je lichaam’ door te bladeren.

Basis voor zorg: fundament van de zorg

Afbeelding: basisvoorzorg

Het lijkt nog zo kort geleden dat wij de pagina 'Zorg' op het intranet introduceren. Dé plek waar je alle informatie vind die je dagelijks in je werk nodig hebt. Maar vanuit welke gedachten doen wij dit, wat staat centraal in de zorgverlening en hoe kun jezelf blijven ontwikkelen in jouw functie? Voor de invulling van jouw functie, kun je nu kijken in het blok 'Basis voor Zorg'.

 

Het blok Basis voor Zorg is het fundament, de basis, de grondbeginselen van waaruit wij zorg verlenen en hoe wij daar invulling aan geven. Met uiteraard allereerst de Visie en Visie op Zorg, die we dagelijks in ons werk gebruiken. Hoe we steeds beter, met liefde voor mensen bijdragen aan het kwaliteit van de leven van de klant.

 

In dit blok ook Succesvolle Wijkteams, met alle informatie over een zelfsturend team worden. Met als hoogtepunt natuurlijk de wegwijzer teamtaken, zodat je meteen aan de slag kan met je nieuwe taak.
Nieuw op ons intranet is de pagina van Excellente Zorg, die helpt jouw professionele rol als verpleegkundige of verzorgende te verbeteren.
En natuurlijk Steeds Beter, alles over hoe je steeds beter wordt in je vak, het team van Steeds Beter en handige modellen en formats.

 

Neem meteen een kijkje, klik hier >  

Zelfstandig wonen in DE TOEKOMST

Hoe ziet de toekomstige wereld van wonen, zorg en welzijn eruit? Hoe kunnen mensen zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen? De ledenvereniging helpt graag en organiseert daarom een informatiedag met workshops, lezingen en demonstraties.
13 november 10.00-16.00 uur - Hampshire Hotel, Van Schaikweg 55, Emmen
18 november 14.00-16.30 uur – Agora theater, Agorabaan 12, Lelystad (aanmelden noodzakelijk)

Onderwerpen die aan bod komen:
• De belangrijkste wijzigingen en ontwikkelingen in het zorgstelsel;
• Kennismaking met de nieuwste ontwikkelingen rondom gezond ouder worden en zorg op afstand;
• Via beeldbellen kun je kennismaken met de ledenconsulent. Zij vertelt graag hoe haar hulp nu en in de toekomst ingeschakeld kan worden;
• Ontdek de mogelijkheden van een iPad en stel vragen.

Aanmelden
Voor Emmen hoef je je niet aan te melden. Wil je naar de informatiemiddag in Lelystad? Meld je dan aan via www.ledenvereniging.nl/lelystad of via 0900 41 42 434 (€ 0,20 per gesprek) Ook partners, familie en mantelzorgers zijn van harte welkom. De toegang is gratis.


Meer informatie?
Je leest meer over de informatiedagen in Icare Ledenmagazine van oktober en op www.ledenvereniging.nl/informatiedag Heb je een vraag? Bel dan met het servicecenter van de ledenvereniging 0900 41 42 434 (€ 0,20 per gesprek)

Excellente zorg: nu op het intranet

Een uitgebreid overzicht met informatie over Excellente Zorg, je vindt het vanaf vandaag op ons intranet. De pagina is opgebouwd met zes blokken, waardoor alle documenten makkelijk te vinden zijn. Gebruikersvriendelijk en overzichtelijk alle informatie op een rij. Je vindt de pagina via deze link of ga naar Werk & Proces / Basis voor Zorg / Excellente Zorg.

Icare wil een organisatie zijn waarin iedereen de mogelijkheid krijgt om talenten en mogelijkheden optimaal te benutten en steeds beter te worden in zijn/haar werk. Excellente Zorg helpt Icare om haar visie en de visie op zorg waar te maken. Hoe we dat doen? Kijk dan vooral op de pagina.

Wat vind ik er nog meer?
De laatste jaarplannen bijvoorbeeld. En alles over de vier thema's van Excellente Zorg (Leiderschap, Empowerment, Innovatie en onderzoek, Professionele zorg volgens actuele kennis). Uiteraard vind je hier ook de contactgegevens van iedereen die in onze organisatie betrokken is bij de Expertgroep Excellente zorg of de kwaliteitsgroepen.

Zelf aan de slag met Excellente Zorg
Behalve veel achtergrond kennis, filmpjes en links, vind je hier ook handige tips om zelf met Excellente zorg aan de slag te gaan. De eigen zeggenschap over je vak en functie staat centraal bij excellente zorg. Neem vooral een kijkje en kijk hoe jij aan de slag kan met Excellente zorg.

Klik hier voor de pagina over Excellente Zorg >

Kalenders 2015

Afbeelding: Kalendervoorbeeld

Ook dit jaar was het weer mogelijk om jaarkalenders voor klanten te bestellen. In totaal zijn er 143 verschillende versies van de kalenders besteld, in totaal ruim 9.500 stuks. Daar zijn onze klanten vast weer heel blij mee!

 

Als jullie een kalender besteld hebben, dan mogen jullie verwachten dat die uiterlijk 1 december op één van de hoofdlocaties voor je klaar ligt:

  • Assen, reest 2
  • Ede, Stationsweg 114
  • Emmen, Nijbracht 134
  • Gieten, Dekelhem, Boddeveld 1
  • Hoogeveen, Dr. Amshoffweg 11
  • Lelystad, Meent 6
  • Meppel, Blankenstein 400
  • Nunspeet, Stationsplein 18a
  • Zwolle, Dr. Stolteweg 21

 

Nieuws van de Ledenvereniging

Woonzorg Nederland Ledenvereniging stopt
Leden van Woonzorg Nederland Ledenvereniging hebben een brief ontvangen dat Woonzorg Nederland vanaf 1 januari 2015 stopt met het aanbieden van het gratis lidmaatschap. Woonzorg Nederland Ledenvereniging wordt vanaf deze datum opgeheven. Leden binnen het werkgebied van Icare krijgen in de brief een aanbod in 2015 betaald lid te worden voor € 10,-. Leden buiten het werkgebied kunnen niet lid worden van de ledenvereniging en krijgen geen aanbod.

Bijna 100.000 nieuwsbrief lezers!
De ledenvereniging geeft elke maand een informatieve nieuwsbrief uit met actueel nieuws, achtergrondverhalen, activiteiten, leuke nieuwtjes en tips. Deze wordt gelezen door bijna 100.000 lezers. Uit een onderzoek van Veritate, dat de ledenvereniging heeft gehouden, blijkt dat de nieuwsbrief heel goed gelezen wordt. We hebben inmiddels een paar wijzigingen (quick wins) aangebracht en gaan de nieuwsbrief nog verder verbeteren. Ontvang jij onze nieuwsbrief nog niet? Meld je dan aan via www.ledenvereniging.nl/nieuwsbrief

Winterklusbus: meld nu alvast je klus aan
In de Top 5 van winterklussen staan: de zolder opruimen, een extra kast of bergruimte maken en het sausen van een plafond. Heb jij óf een klant ook hulp nodig? De winter Klusbus helpt!

Als lid van de ledenvereniging kun je in de winterperiode de Klusbus inschakelen voor extra grote klussen, de zogeheten 'winterklus'. Dit zijn grotere klussen die maximaal één dag duren. Zoals sausen van een plafond of laminaat leggen in de slaapkamer. Benieuwd of de winter Klusbus jou kan helpen? Kijk voor meer informatie op www.ledenvereniging.nl/klusbus

Colofon

Deze nieuwsbrief is een uitgave van Icare V&V rayon <eigen rayon naam> en wordt verspreid onder alle medewerkers uit dit rayon.

 

Redactie: <vul redactieleden in>

Kopij voor de volgende nieuwsbrief dient uiterlijk <datum> binnen te zijn bij de redactie. Dat kan per mail via <vul e-mail in> of via je teamcoach.

Volgende uitgave <datum>